94 професионалисти с top IT management профил (Head of Engineering, Head of Development, Технически директор и др.) отговарят кои са факторите, мотивиращи ги да се усъвършенстват в CTO (Chief Technology Officer) ролята си. Проучването “Friisberg Insights CTO on SPOT” на Friisberg Partners International, засяга и основните предизвикателства на тази длъжност, както и какви биха могли да са причините един CTO да мисли за смяна на работното място.
Проучването “Friisberg Insights CTO on SPOT” е проведено през Q2 на 2020 г и посочва основни изводи и тенденции, свързани със CTO ролята в технологични компании, представени в България. Friisberg Partners International e международна компания, създадена през 1977г и специализирана в директен подбор на ръководни позиции.
Мотивация
От първостепенно значение за мотивацията на един CTO да продължи да се развива на текущата си позиция, всъщност е комплекс от 3 важни фактора (посочени от приблизително еднакъв брой участници в проучването). Това са естеството на работата – за 75% от отговорилите, екипът, с който се работи – 75%, и културата в компанията (среда, ценности, атмосфера) – важна за 72%.
Следват ги фактори като естество на бизнеса, възможностите за развитие и използваните технологии. Като по-незначителни, в отговорите остават допълнителните придобивки и бонусната схема, а основното възнаграждение е фактор за едва 17% от CTO хората.
Предизвикателства
Добре, няма да ги наричаме трудности или проблеми 🙂 Но с какво се сблъскват най-често техническите директори? На първо място, за 32% от респондентите е привличането на таланти за технически и ръководни роли. Динамиката на бизнеса/промените в технологичната среда и необходимостта да държат компанията в крак с тенденциите заемат второ място с 23% от отговорите.
15 % отчитат като предизвикателство ефективното лидерство, изграждане на добра работна атмосфера и задържане на служители, а със същата тежест е и поддържането на ефективни работни операции в международна среда.
11% от участвалите в проучването намират за предизвикателство и голямата разнородност на задачите/комплексните проекти, както и чисто организационните взаимодействия вътре в компанията.
Смяна на работно място
Какво би подтикнало професионалист на CTO длъжност да предпочете смяна на работното си място?
Оказва се, че липсата на професионално предизвикателство в работата би тласнала 79% от участниците да потърсят нови възможности. Интересно е, че 60% признават, че търсенето на по-високо възнаграждение също може да е мотив (въпреки че същият параметър не играе важна роля за дългосрочната мотивация, както посочихме по-горе!).
По-малко от половината участници в проучването определят като фактор work-life balance (47%), работа с по-интересни технологии (38%), носене на отговорност за повече хора (34%), повече функции за ролята им (26%) или по-широк географски обхват/релокация в друга държава (и двете с по 23%). Смяна на сектора на дейност е значима за едва 9%.
Мисия
Как гледат на своята роля CTO професионалистите? Провелите проучването обединяват отговорите в 4 клъстъра:
38 % считат за най-важно изграждането на устойчива IT структура (процеси, екипи, продуктивност и изпълнение) и 38% – стратегическото планиране (създаване, реализиране на бизнес и технологична стратегия, иновации, растеж). На трето и четвърто място по значимост е развитието, но веднъж в посока развитие на продукта, на бизнеса, на географската експанзия и втори път в организационен план – развитие на хората и лидерския капацитет (с по 21% от отговорите).
Компетентност
Участниците в проучването споделят и своето виждане относно развиването на личната си професионална компетентност – важно условие в среда на непрекъснати промени! В топ 3 на ползваните методи за усъвършенстване на професионалния опит влизат: следене на конкретни Интернет сайтове, свързани с работата, четене на подходяща литература, а трето място си делят дискусиите и споделяне с колеги и участие/присъствие на конференции.
Проучването посочва като интересна зависимост и това, че един CTO ползва повече различни ресурси, за да поддържа професионалната си компетентност, ако има повече хора под свое ръководство.
Повече информация за участниците в проучването:
- Почти 60% от участниците в проучването са с глобални отговорности.
- Най-много респонденти (62%) са представители на компании в областта на софтуерната разработка, а над 17% – от IT outsourcing сферата.
- 28% от отговорилите управляват екипи от над 50 човека.
- 42% получават брутно месечно възнаграждение под 7000 BGN, 30% между 7К и 11К, а 27% над 11 000 BGN.
Повече и подробни резултати от проучването тук.
(Photo by Hunters Race on Unsplash)