Направихме анкета сред посетителите на щанда на HireHeroes.bg на DEV.BG All In One 2020 и ги попитахме какво им е важно при търсене на нова работа?

Какви са резултатите?

 

 45% ползват само 1-2 канала за търсене на нова работа, като поне 1 от тях е сайт с обяви/социална мрежа – Jobs.bg/LinkedIn/Glassdoor и др.

 55% ползват повече от 2 различни канала за търсене на работа, като част от тях използват всякакви възможности – job board, препоръка от приятел, или самостоятелно подаване на кандидатура към компания.

 Едва 5% от отговорилите разчитат единствено на самостоятелно подадени кандидатури към конкретни компании или на препоръка от познат и не ползват никакви платформи, за да достигат до обяви за работа.

 

Какво е важно при търсене на нова работа?

 

  • Културата на компанията – работна атмосфера, екипът, средата – за 82% от отговорилите
  • 74% искат да имат възможността за гъвкаво работно време
  • За 71% са важни както заплащането, така и продуктът/услугата, която компанията развива.
  • 53% държат офис локацията на компанията да им е удобна
  • за 47% са важни и допълнителните социални придобивки – допълнително здравно осигуряване, спортна карта, ваучери за храна
  • 21% предпочитат да има и допълнителни екстри в офиса (храни, напитки, релакс зона), teambuildings, wellness програма

 

С какво най-често се прави компромис при оферта за работа?

 

  29% могат да направят компромис с локацията на фирмата/работния офис. Някои от отговорите имат обаче условие – стига да има опции за гъвкаво работно време/remote work/home office.

 24% могат да размислят дали държат твърдо на желаното заплащане или дори да се съгласят да влязат в компанията на по-ниска позиция, стига да може да им бъде предложено развитие на ролята им впоследствие.

 21% могат да преглътнат липсата на допълнителни офис екстри или социални придобивки. Но има отговорили, които въпреки това твърдо ще държат поне на допълнителното здравно осигуряване.

 

Remote или в офис?

 

  • 82% искат времето им да е разпределено 50:50 между офиса и предпочитана от тях локация извън него.
  • Само 24% държат на физическия офис.
  • Още по-малък е процентът на тези, които пък изискват само remote опция – 13%.

Някои от отговорилите нямат изрични предпочитания или споделят, че е хубаво все пак да има съвместна офис дейност за сплотяване на екипа и социални контакти.

Малка част от отговорилите искат да имат възможност изцяло да избират как да разпределят времето си – да идват в офиса, да работят от вкъщи или от друг град, като сами определят по колко и кои дни в месеца – изцяло гъвкав, „микс“ режим.

 

Един от най-“tricky” въпросите ни беше – „Какво е perfect fit между компания и служител?“

 

Трудно ни е да обобщим отговорите, тъй като са доста субективни, но ще опитаме 😉

Едно от най-важните неща да се харесат взаимно работодател и служител са сходствата в ценностите и целите, или както казва един отговорил – да са „on the same page“. Това включва да имат едно и също виждане за работния процес, той да е добре дефиниран, с ясно поставени цели, задачи и отговорности, за да може двете страни да са си взаимно полезни. Освен това, компанията трябва да има добра визия за това как ще се развива и как ще развива служителите си.

 Мотивацията на кадрите се допълва и от усещането за личен принос на служителя, когато компанията го цени и подхранва възможностите му да допринася и да се чувства значим в работния процес.

Тук синхрон се постига, когато служителят харесва работата си, може да споделя идеи, доволен е от задачите си, до степен, в която не чувства и не мисли за самата работа като за задължение, а като за призвание.

 Друга предвидима, но важна точка е отворената комуникация, абсолютна прозрачност, по-малко микро-мениджмънт и това хората в компанията (включително и мениджърите) да се грижат един за друг (нещо, което стана наболяла тема тази година в разгара на Covid-19).  

 Следващата предпоставка за “perfect fit” между компания и служител, е добрата корпоративна култура и среда, условията и начин на работа, екипната работа и подкрепа. Това е субективен критерий, и има много вариации в различните предпочитания, но е един от бързите измерители дали един служител ще се „задържи“ на своето работно място.

 Сред по-рядко споменаваните критерии са заплащането (въпрос на договаряне), инвестирането от страна на компанията в постоянно обучение на служителя, менторство на работното място, както и компанията да е открита за това как прави печалба и как служителят допринася за това.  

 

И като споменахме „културата“ в една компания – как я определят отговорилите на анкетата?

 

Средата 

 

  • Позитивни и разбрани колеги, водещо до сплотени и стиковани в работата си екипи. Мениджърите не са изключение – от тях се търси и помощ, и справедливост, и умение да мотивират служителите си.
  • Работната атмосфера трябва да е спокойна, без „драма и глезотии“. Компанията е съставена от различни личности, но всички трябва да са персонално и реално ангажирани с общата си цел.
  • Открито се дава и приема градивна критика, отзивчиво се споделят знания и се дават съвети. Напрежение и стрес е възможно да идват в хода на работата и предизвикателните задачи, но не трябва да се генерират от екипа и средата.
  • Почтеното и човешко отношение не са празни приказки, а важен фактор. И от страна на колеги, и от страна на мениджъри се цени откритост, лоялност, отговорност и прозрачност, да се приема и изслушва различната гледна точка.
  • Бонус точки, ако е и забавно в офиса! 🙂

 

Работният процес

 

  • Част от отговорилите на анкетата открито заявяват, че са „за“ намаляване на броя и продължителността на работните срещи, времето, прекарано в писане, четене и отговаряне на мейли.
  • Да се насърчават и приемат предложения за подобрения в работните среда и процеси, или дори в продукта/услугата на компанията. 

Кои са „неудобните въпроси“, които бихте задали към компаниите?

 

Едни от най-интересните отговори се оказаха въпросите, които кандидатите за работа биха задали към компаниите, ако трябва да са съвсем директни (е, някои от отговорилите споделиха, че не биха се притеснявали директно да си питат :))

 Свързани, с позицията – въпросите варират от това „Колко хора на ниски позиции реално са се развили в йерархията на компанията? “, до това „Дали има и какво е текучеството и как се справят с него?“, както и „Как компанията решава дали да се раздели със служителите си и какво би го наложило – некомпетентност/грешки или криза/спад в продажбите?“ 

 Свързани със заплащането –  тук хората се вълнуват каква е политиката на заплащане, дали то редовно се актуализира и в какви рамки.

 Свързани с развитието – как компанията подхожда към стажанти и не толкова опитни кадри, какъв е въвеждащият процес, както и каква е вероятността служител да заеме ръководен пост в бъдеще

 Свързани с work-life баланса – дали е възможно излизане от офиса в работно време с уважителни причини и предварителна уговорка; има ли опция за гъвкаво работно време за майки с деца; имало ли е и колко е била работата за миналата година в извънработно време.

 Свързани с компанията и нейното развитие – как е стартирала и как се е развила с течение на времето самата компания, какви са били трудностите по пътя и с какви проблеми се сблъскват в момента; какви са слабите ѝ страни :); „С какво са по-добри от други компании в бранша?“; дори „В какво финансово състояние е компанията?“

 Свързани с отношенията служители – ръководство:

 

„Каква е най-честата причина служителите ви да напускат?“

„Как се отнася мениджмънта към подчинените си? Може ли да се изразява свободно несъгласие с прекия ръководител?“

„Може ли middle management-a сам да взима решения?“

„Какво би направила компанията, ако има информация за токсичен лидер или колега?“

„Кое е най-лошото нещо, което могат да кажат за компанията вашите служители?“

„Как събирате обратна връзка от служителите си за всички аспекти от работата и какво правите с нея?“

 „Може ли да се срещна със CEO-то ви?“

Третирате ли служителите си, както третирате клиентите си?“

 

Кой отговори на въпросите?

  • Software developer – 29 %  
  • QA – 8%
  • Manager – 13% 
  • DevOps/SysAdmin – 1% 
  • IT Support – 8 %
  • друго (не IT) – 16 %

С какъв опит в IT сферата са респондентите?

  • 0 – 3 години:  29%
  • 3 – 5 години: 1%
  • 5 – 10 години: 26%
  • над 10 години: 13%

Благодарим на отговорилите за откровено споделените мнения! 🙂

(Photo by Simone Secci on Unsplash)

Получавай най-полезното ни съдържание - директно в пощата си!

* indicates required
HireHeroes.bg е мрежа от много опитни IT професионалисти, които консултират свои колеги в процеса на търсене на работа. Целта ни е да се превърнем в предпочитания начин, по който IT професионалистите с 3 до 15 години опит избират следващата си работа.