Знаеш ли чрез кой канал си намират най-често работа хората от IT сектора? За да отговорим на този въпрос, направихме проучване сред близо 400 IT професионалисти.

Попитахме ги “Чрез какъв канал си намери настоящата работа?”. Битката за първото място беше оспорвана – „помощ от приятел“ се бие с добрия стар Job Board. И тъй като ги делеше само един глас, решихме да присъдим две първи места.

Ето и детайлни резултати:

Сайт за обяви за работа 25%

 

Според някои хора това е “legacy канал”, но данните ясно показват друго.

Основният плюс на този канал е, че придобиваш широк поглед върху цялата индустрия. Най-големият играч в този сегмент в България – няма да го назовавам, но всички сте се сетили –  има над 1500 IT обяви. Другите играчи се справят далеч по-слабо и като брой обяви (между 100 и 200), и като пазарен дял.

Основният минус на сайтовете за работа е липсата на задълбочена информация. Без значение колко е подробна обявата и колко снимки от офиса има към нея, въпросите без отговор остават много.

 

Препоръка от приятел 26%

(Приятел, който работеше в компанията, ме препоръча)

Ако имаше награди за каналите за търсене на работа, препоръка от приятел щеше неотменно да получава наградата „The rising star“ последните 7-10 години.

Този канал компенсира основния недостатък на сайтовете за обяви – от приятел получаваш много задълбочена и подробна информация какво те очаква в определена компания. Препоръката от вътрешен човек също има значение.

Минусът е, че имаш поглед върху доста малък сегмент от пазара. Казано с други думи – нямаш приятели във всички компании на пазара и придобиваш представа за доста ограничена част от възможностите.

Директен подход 18%

 

(Знаех в коя компания искам да работя и кандидатствах директно при тях)

За мен това беше една от големите изненади от проучването. Поздравления за компаниите, които инвестират в employer branding (и не го казвам само заради компаниите, с които работим активно в тази посока).

Тук сценарият е ясен – знам къде искам да отида, познавам компанията достатъчно добре и стрелям право в целта – без посредници, без допълнителна комуникация, без грам забавяне. Кратко, ясно и просто.

 

Основният недостатък в този подход е, че е по-трудно да изпъкнеш сред всички кандидати – че нямаш препоръка. Препоръката в наши дни бива три вида:

 

  • Шуробаджанашка от типа „Генадий е наше момче, вземи го там в екипа, ше се научи“. За голяма моя радост тези препоръки не виреят в нашия бранш – има ги, но наистина са редки изключения.
  • Размятам препоръки като салфетки в Биад (не съм си актуализирал скоро информацията за вървежните чалга клубове) – дано някъде да върже, че да лапна бонус. Има компании „на зор“, където номерът ще мине, но като цяло не е печеливша стратегия за препоръчания да попадне в компания „на зор“.
  • Другият тип препоръка е „Имам такива и такива впечатления от човека. Смятам, че може да пасне на компанията, защото ……“. Този тип е много различен от предните два. И има много добавена стойност и за компанията, и за кандидата. Пак за моя радост, много често препоръките от приятел са такива.
Потърсиха ме от HR агенция 11%

 

Втората изненада! Оказа се, че за този канал се говори много, а всъщност не се ползва чак толкова.

Няма да споменавам конкретни плюсове и минуси… дъвкани са много. Само ще кажа, че в някои агенции има добри професионалисти, които имат правилния подход и подготовка. Има и от дразнещите. И целият проблем е, че вторите са суперактивни и хвърлят черна сянка върху цялата гилдия.

 

Аз потърсих съвет от HR агенция 2%

 

Сложихме този отговор, защото ни беше любопитно каква част от кандидатите осъзнават, че добрият съвет (ако има кой да ти го даде) при търсенето на работа е важен. Нашите наблюдения са, че колкото по-опитен е даден професионалист, толкова повече усилия инвестира в предварителното проучване на компаниите и на възможностите на пазара.

 

Друго 18%

 

В тази секция участниците в проучването споменават много разнообразни отговори и няма да ги разгледаме в детайли. Три от отговорите се повтарят по няколко пъти:

1. имам компания/ самонает съм;

2. обяви за работа в LinkedIn;

3. потърси ме вътрешен HR от компания.

Новото хлапе в квартала

 

Естествено че клавиатурата ме подканва да напиша няколко реда и за Hire Heroes. Но няма да ви убеждавам как това е най-успешният канал (той умишлено не беше включен като възможен отговор) и всички други не струват. Напротив – всеки канал си има предимства и недостатъци. Ти ще избереш кой е най-подходящ за теб.

Когато създавахме концепцията на Hire Heroes, искахме да обединим всички основни предимства на съществуващите канали в едно решение. И се радваме, че много senior кандидати за работа оценяват подхода ни. Срещата с Hire Hero ти дава всички гореизброени предимства:

  • Широк поглед върху цялата индустрия – работим с 50 Hire Heroes с разнообразен опит и поглед върху сектора
  • Задълбочена и подробна информация за компаниите – нашите герои познават различни компании и имат голяма мрежа от контакти. Те ще ти дадат вътрешна информация за различни фирми, които искаш да проучиш по-добре
  • Индивидуална препоръка от Hire Hero, с която да изпъкнеш пред другите кандидати
  • Добрият съвет – ние твърдим, че когато един IT професионалист си търси работа, най-много може да му помогне друг IT специалист, защото е минал по неговия път, разбира естеството на работата му и комуникират лесно.

Основният минус е, че платформата не е „лесното решение“.

Живеем в ерата на “instant gratification” и “success in three easy steps”. Може просто да отговориш на няколко съобщения в LinkedIn, да отидеш на три интервюта и да избереш най-добрата от трите оферти. Факт. На фона на това, нашето послание е, че трябва да си свършиш домашното – да проучиш пазара и мястото си в него, да разбереш подробна информация за набелязаните компании, да се потрудиш. Защото сме виждали, че така го правят успешните. Или както казва Dumbledore: “We must all face the choice between what is right and what is easy”.

 

Получавай най-полезното ни съдържание - директно в пощата си!

* indicates required